lördag 15 maj 2010

Robin Hood

Okej, jag erkänner. Jag ville faktiskt inte se Robin Hood, som jag såg igår. Jag gillar inte Russell Crowe, även fast jag gillar scruffy killar så är han lite väl mycket. Jag kan dock inte sätta fingret på vad jag inte gillar med honom. Anyway, jag har aldrig heller varit ett fan av Robin Hood storyn, och eftersom jag inte har växt upp i Sverige så är jag inte så särskild familiar med Disneys Robin Hood heller..man kan väl kalla mig 'indifferent'. Utöver det så blev jag nog sagt besviken när jag fick veta för ett bra tag sedan att Cate Blanchet skulle få den kvinnliga huvudrollen..vadå? Hon är inte tillräcklig snygg och feisty..hennes röst är för manlig..osv. (Jag hade problem i början när hon blev castad som Galadriel..den snyggaste kvinnan..men hon lyckades med den rollen och det överraskar mig fortfarande!!)

Anyway, det jag dock är, och det är ingen hemlis direkt, är att jag är ett STORT fan av Ridley Scott. Min absoluta favorit film (bortsett från LOTR) är Kingdom of Heaven. Jag älskar historia, religion är fascinerande då det är så främmande för mig, korstågen är då det ultimata, mitt forskningsämne, my passion.

Så, därför gick jag och såg Robin Hood på bio igår. Den var inte så som jag hade förväntat mig. Storyn var ny, Russell Crowe faktiskt rolig (även fast han lät som en irländare...), Cate Blanchet är fel-castad men hon passar mycket bra ihop med Russel Crowe...många som jag nog gärna hade sett istället hade varit för unga. (Tycker dock fortfarande att Rachel Weisz hade varit ett bättre val). Filmen var vacker. VACKER.

Så ja, jag gillade den. Jag bryr mig inte om att kritikerna sågar den. I liked it! (Lite kul att Kingdom of heaven slutar med att Rikard Leijonhjärta drar till Jerusalem på heligt krig och Robin Hood börjar med att Rikard Lejonhjärta kommer hem från detta (misslyckade) heliga kriget.

Inga kommentarer: