söndag 2 maj 2010

Söndag och helgen och andra funderingar

Urk, jag gillar verkligen inte rubriker. Hur ska jag kunna veta vad jag kommer att babbla om innan jag skriver? Visst, jag skulle kunna skriva rubriken efteråt men risken är ofantligt stor att jag glömmer bort den då. Så det kommer även i fortsättningen vara rubriker som är helt meningslösa och oftast absolut inte har någonting med innehållet att göra.


Jag bokade flyget idag. Det blev dyrt. Jag orkade inte vänta längre. Tänker man på ask-molnet så väntade jag alldeles för länge i alla fall. Jag har börjat inse att jag inte kommer att få ett sommarjobb.
Jag har faktiskt sett ett perfekt sommarjobb på Lidl, Solna, där man ska översätta produkttexter från tyska till svenska. Hade jag varit i Sverige hela sommaren så hade jag ansökt omedelbart. Det kommer att bli tungt och tufft och jobbigt med pengar under hela sommaren. Samtidigt så känns det så underbart skönt också. Att vara ledig i hela 3 månader, inte ha någonting annat att göra än att läsa, måla, göra smycken, sola, promenera, bada, vara kreativ, kolla på fotbolls VM...men samtidigt så har jag en hel del ångest, jag har inte råd att köpa böcker, att köpa sommarkläder..att åka på semester, att bo, att äta..att leva...
Men hursomhelst, flyget hem är bokad till den 29 juni...tillbaka hit skall jag komma den 30 juli..så jag är borta ett tag.

Jag har suttit inne hela dagen igår, kom inte ens ut på en promenix..jag satt framför datorn även hela fredagen och torsdagen, men då blev det iaf två promenader. Så idag så kände jag mig rastlös och var tvungen att ta en promenix ner på stan.
Inhandlade tre födelsedagskort (japp, alla i min familj fyller antingen år på samma dag eller inom en vecka från varann..det är bara jag som är helt ute och cyklar och föddes utanför maj-månaden)

Utöver det var JC den enda affären apart from Åhléns som hade öppet, så jag kollade på deras sjalar (har ju varit sugen på det i några dagar nu :P ), urvalet var väldigt litet..men jag köpte den här (eftersom den fick mig på glatt humör )
Dessutom så köpte jag den här termosmuggen eller vad det nu kallas ---utav samma anledning

och de här "stickers" till naglarna, eftersom att måla mina naglar och klistra fast blommor eller hjärtan får mig på bra och soligt humör varje gång jag ser mina händer :P (så det så!)

Hm, Annars då?
Förutom shoppat, städat och pluggat (Presentationen av hemsidan är imorgon bitti, den är fortfarande inte klar), så har jag även läst en hel del. Bara YA-böcker. Tre stycken på två dagar.
Har läst Perfect Chemistry av Simone Elkeles gillade den väldigt mycket, det var en YA-bok för de lite äldre faktiskt nästan inte en YA-bok. Det enda som skiljer är sättet att skriva och att huvudpersonerna är i high-school och att problemen och dess lösning är på en mindre komplicerat nivå..haha.
Utöver det så har jag läst två böcker av Jennifer Echols.
Tycker faktiskt att det är ganska kul att läsa YA..fast det är motstridiga känslor jag får. Å ena sidan känner jag mig hur gammal som helst, men å andra sidan så är jag faktiskt inte så gammal än, jag kan fortfarande relatera till problemen, till känslorna, till fjärilarna i magen, till den dära 'innocence' och 'naivitet' som präglar berättelserna.
Att läsa dessa böcker får mig att längta att skriva en egen bok. Det är nog YA böcker som jag skulle vilja skriva faktiskt. Jag känner mig inte tillräckligt mogen, jag har inte upplevt tillräckligt mycket för att kunna skriva något annat. Men samtidigt så vet jag att detta bara är en dröm. Jag är kass på att skriva, det vet jag. Att skriva ger mig ångest. Gärna hade jag haft denna naturliga talang som min(a) syrra(or) har, men den fick jag inte.

Anyway, nu ska jag återgå till min bok..det kommer att bli en lång och jobbig vecka..får se om jag får tid att skriva något här. (Imorron databas-presentation,tisdag Uppsala-lämna in projekttexter, onsdag Stockholm-studiebesök, torsdag Uppsala-handledarmöte, fredag Uppsala-tenta)


By the way så har jag gett upp angående vikten, det går upp och det går ner, det spelar ingen roll vad jag gör. Jag har ingen tålamod, ingen tid..jag vill leva mitt liv såsom jag vill och inte så som samhället säger att jag ska..så det så..

Inga kommentarer: