tisdag 3 augusti 2010

Gran Canaria Dag 1

Resan till Gran Canaria påbörjades en söndagsförmiddag klockan 11. På vägen till flygplatsen plockade vi upp syrran med väska som vi hade lämnat plats till i bilen.
(Alla åkte utan handbagage, pappa tog en liten handbagage väska istället för en stor väska så att vi skulle få plats med allt.)




Syrran är förresten inte med på bilden! LOL
Incheckningen gick fort, vi stod nästan först i kön, efter en kort picknick tog vi oss genom säkerhetskontrollen och syrran och jag roade oss i duty-free-shopen.



Flygresan tog lite drygt fyra timmar, filmen Tooth Fairy visades, men den hade jag redan sett, då jag inte kan stå emot 'The Rock'. När vi landade så fick vi ställa klockan en timme tillbaka och sedan stå och vänta på bagaget. Typiskt nog kom Pappas väska sist. (Bättre sent än aldrig, som min väska som förra gången åkte till Menorca).

Brorsan och hans flickvän väntade på oss när vi kom ut, men vi hann inte säga mycket mer än 'hej' och 'hej då', sedan fick vi springa till bussen som skulle föra oss till vårt hotell, eller nja, 'bungalows' som det heter. Pappa stannade kvar på flygplatsen för att ta emot bilen som han fick låna i två veckor av brorsans flickvän.
(I bilen fanns det förresten en hel del mat och dricka samt de obligatoriska 5l vattenflaskor som man skulle använda till matlagning och dylikt).

När vi väl kom fram till vårt resmål delade vi upp oss på tre lägenheter med eget kök och balkong, badrum, sovrum, vardagsrum med tv( bara tyska kanaler). Det första jag förstås gjorde var att sätta igång finalen i fotbollsvm. Där satt jag i soffan, svettades, trött som bara den och kollade på fotboll. Efter första halvleken tog jag ett dopp i poolen och han precis tillbaka till andra halvleken. Men när matchen gick in i övertid och förlängning tröttnade jag och satte mig på balkongen, lyssnade på havet och kollade ut i den svarta månlösa natten. Jag hörde när Spanien gjorde mål, det kändes som om hela ön gungade och jublade, ganska häftig känsla..haha.
Bild från 2008

Jag låg där ute på balkongen, hade planerat att sova där när plötsligt luften förändrades. Innan hade det varit varmt, med något kyligare vindar. Nu kändes det som om någon hade satt igång en hårfön och blåste den mot mig. Det kom het luft. Det blev svårt att andas, svettades hutlöst mycket, blev tung i kroppen och hade svårt att röra på mig.

Saharavinden, vinden från Afrika.
Jag gick in för att sova, hoppades på att kunna sova, utanför hörde man spanjorerna fira segern. Till slut så måste jag somnat i denna 50 graders hetta.....

Inga kommentarer: