fredag 13 augusti 2010

Gran Canaria Dag 13

På fredagseftermiddag kom min bror förbi. Han hade fått skjuts av någon ner till ' The South', eftersom syrran fortfarande mådde dåligt tog han iväg henne till ett apotek, men eftersom de hade siesta så tog det tre timmar tills de kom tillbaka igen, dessa timmar tillbringade jag vid poolen.

När de återkom gick syrran och lade sig, medans vi diskuterade vad vi skulle kunna göra på kvällen. Vi bestämde oss för att åka till Guayadeque där kanarierna fortfarande lever i grottor.

Vi är redo för en kväll i grottan :)

I Guayadeque, en mäktig imposant dal, med höga berg på båda sidor, bor kanarierna kvar i grottor, det finns några grottrestauranger, en grottkyrka, samt grott-sommarstugor. Utmed dalen finns det överallt offentliga grillplatser dit kanarierna åker på helgerna för Barbeque-fester.
Vi stannade till slut till vid en grottrestaurang för att äta middag.
I vanlig ordning bjöds det på tapas (extra gott den här gången), dessutom så drack vi specialvin, tydligen är det en blandning av söt vitvin och bitter rödvin, det smakade gudomligt gott i alla fall. Som huvudrätt blev det en massa kött igen, kyckling till mig, och blodkorv som ingen riktig ville kännas vid..haha
Efter middagen i denna väldigt mysiga, dock otroligt stora (!!) restaurang (man kan gå vilse därinne!) tog vi en liten rundtur till fots för att ta in detta mäktiga landskap.  Som vanligt blev jag inte nöjd med bilderna, men de hjälper mig i alla fall att komma ihåg hur det verkligen såg ut :)
När det blev mörkt åkte vi till byn Agüimes, där precis en afrikansk fest ägde rum, det var mycket musik, folk sjöng och dansade, dessutom så hittade jag ännu en kamel att pussa (den som säger att man måste pussa grodor för att hitta en prins har fel, det är kameler man ska pussa, för då hittar man kanske en rik schejk till slut, tihi)
Det blåste en hel del och när vi började frysa åkte vi hemåt igen.

Inga kommentarer: