onsdag 25 augusti 2010

Moment 22

Eller nja, den här gången är det inte riktigt Moment 22 men det känns i alla fall som det. Jag har försökt att vara duktig idag och kollat lite på hur jag ska få ett nytt pass då jag ju lever utomlands, samt ett nytt ID-kort. Dessutom så tog jag (äntligen) reda på hur/om jag kan få ett svenskt ID-kort, eftersom det är så oändligt tröttsamt att aldrig kunna visa upp sitt personnummer och alltid beställa böcker i kompisars namn eftersom det är så mycket enklare att hämta ut paketen då. Anyway, jag fick svenskt personnummer ungefär samtidigt som svensk kassaservice ( som tidigare utfärdade ID-kort) lades ned. Då var det bankerna som skulle utfärda ID-kort. Ok, tänkte jag, och kollade upp det. Men, för att få ett ID-kort där så måste man ha ett konto. På Swedbank. Swedbank erkände dock inte mitt utländska ID-kort som ID-handling så då blev det ett dödläge då jag inte kunde öppna ett konto där.
Så, nu är det Skatteverket som utfärdar ID-kort (dock inte skatteverket där jag bor, utan jag måste åka en 5 mil till närmaste kontor som gör). Man måste vara folkbokförd, vilket jag är, och ha en giltig ID-handling, vilket jag har, dock inte enligt deras ögon. Nähä, jag måste jag ett EU-pass. Det har jag inte. Är ju inte EU-medborgare (fast det är jag ju egentligen, men har inget pass därifrån, så det spelar ingen roll). Som alternativ så måste man ha ett pass utfärdat i mitt hemland efter 06. Det har jag inte heller. Då jag inte har något pass. Eftersom jag inte behöver ett sådant. Eftersom mitt ID-kort tillåter mig att resa i hela Europa (inte bara EU) och är i det närmaste ett pass. (Ta min mamma till exempel, hon har aldrig haft ett pass i hela sitt liv och hon är över 50 och reser utomlands många gånger per år!). Så, andra alternativet är att någon intygar att jag är jag. Jaha, någon släkting eller arbetsgivare. Jaha, släktingar har jag förstås inte, arbetsgivare inte heller, då jag ju inte ens får söka jobb utan ID-kortet bää daaahhh. Make? Nä, inte gift!
Hursomhelst, så får jag försöka att skaffa ett pass på ambassaden i Stockholm innan jag ansöker om ett svenskt ID-kort, det vill alltså säga kostnader på 1500kr plus de dära 500kr plus vägen...aaargh..hur svårt kan det vara???


Annars då? Jag håller på att bli rejält förkyld, jag skriker när mina handleder kommer i kontakt med något kallt, ajjjj, hostar, ont i halsen, för stora ögon, och så har jag ont i magen (konstigt). Men som tur är så är det så riktigt höstväder ute, så man kan mysa ner sig i sängen med en bra bok och tända ljus. Synd att jag vill ha thé och soppa bara, för det är omöjligt just nu :(

Imorgon så står det shopping, klippning och Ikea på agendan.....:)

Inga kommentarer: