måndag 2 augusti 2010

Musik, Vikt och andra funderingar

Jag är lite rastlös idag. Försökte nyss kolla lite på ett avsnitt av en tv-serie men jag hade tydligen mer att säga...tststs..

Det blev inte så mycket lyssnande på musik den senaste månaden. (Jag brukar lyssna på musik till att somna och när jag vaknar). De senaste dagarna har det blivit desto mer. Jag kan just nu inte få nog av Scouting for Girls där jag gillar 'Silly Song' och 'This Ain't A Love Song' dessutom så kan jag inte få nog av Pink gillar verkligen de flesta av hennes låtar....What's happening to me??? :S


Det har nog varit lite tyst med viktgnäll från min sida under de senaste veckorna. Jag har faktiskt kommit fram till att viktuppgången tidigare i år är något av det bästa som kunde ha hänt mig..haha. Så smart man blir med åldern..haha. Nä, men det är faktiskt så att jag har börjat acceptera mig mer än förut. Jag njuter mer av maten och oroar mig inte över alla små skavanker längre. Och vem bryr sig om jag går upp ett gram eller ner två? Efter att ha varit några veckor utan våg, ätit mammas gudomliga mat (som innehåller mycket fett och annat onyttigt - eftersom hon i stort sett bara lagade till min favorit mat), ätit det jag ville, när jag ville, druckit mycket vin (1 liter vin på Gran Canaria kan man få för mindre än 10kr!!!!), en hel del bubbel ( det blev 4 flaskor på GC, 2 flaskor den senaste veckan hemma, 2 flaskor innan GC). Jag har gått runt i bikini dagligen utan att må dåligt, njutit av tillvaron och det visade sig när jag kom hem att jag har gått ner 2 kilo...MER MAT ÅT FOLKET..hihi...

Det finns för- och nackdelar med allt. När jag gjorde i ordning dagens lunch, bestående av en macka med smör, kycklingpålägg och ost, slog det mig hur mycket jag saknade bregott med havssalt medan jag var borta i en månad. Just det, smör med salt! Det finns inte 'hemma'. Det fick mig att tänka på annat som jag saknar när jag är ifrån ett av mina två "hemma". Är jag här så saknar jag främst 'Rivella', drycken som min mamma redan drack som tokig under graviditeten med mig (inte så konstigt att jag är beroende av det), det finns inte att få tag på här. Dessutom så får jag alltid ett stort sug efter Paprika Chips, då svenskarna, liksom tyskarna fortfarande inte har fattat att paprika i Schweiz INTE är paprika i Sverige/Tyskland. Aargh! Bara för att det heter lika betyder det inte att det är samma sak! (som ordet lustig på tyska och lustig på svenska!). Annat jag saknar när jag är Sverige:
  • Skinka (svenska skinkan smakar annorlunda)
  • Bröd ( Schweiz har en helt annan brödkultur än Sverige - det jag saknar mest är det sk. Laugenbrot)
  • Schinkegipfeli/Chäschüechli (Gifflar fyllda med skinka/ små ostpajer)
  • Raclette (fortfarande inte hittat någon bra racletteost i Sverige)
  • Fondue (samma)
För att tala om icke-mat relaterade saker:
  • Inredningsaffärerna (här säljs det typ samma saker överallt)
  • Bokhandlarna/bokaffärer (de är så stora, variationsrika, underbara i Schweiz att jag bara vill stanna kvar och jobba där!!)
  • Papeterie-avdelningen (Det vill säga det stora utbudet av kollegieblock, pärmar i alla färger, pennor!!!)
  • Mycket mer som jag inte kommer på just nu.
Det jag saknar när jag är i Schweiz:
  • Lösgodis/plockgodis
  • Ramlösa i alla smaker
  • Smör
  • Jordgubbar (jordgubbstiden är alltid över när jag kommer till Schweiz och de som finns kvar är alldeles för dyra)
  • Filmjölk
  • Grillchips
  • Max - (lökringar, chili-cheese, mozzarella-sticks)
Annat:
  • HM (finns iofs också i Schweiz, men ej i min hemstad)
  • Apoteket (älskar att gå på apoteket med alla fina hudkrämer osv.)
  • Klädutbudet (tycker att det är lättare att hitta kläder i Sverige än Schweiz)
  • Bokus, Adlibris (vet inte om jag kan existera utan böcker, inte hittat någon bra motsvarighet i Schweiz än)
  • DN
  • Bio ( i Schweiz visas det oftast dubbade filmer..vilken hemsk sak!!)
  • Mycket mer förmodligen.
Så, nu ska jag försöka kolla klart på avsnittet...återkommer nog senare..haha

Inga kommentarer: